تکنولوژی

اخرین اخبار تکنولوژی

تکنولوژی

اخرین اخبار تکنولوژی

سیستم مدیریت محتوا(cms) چیست؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست ؟

سیستم مدیریت محتوا (CSM) برای کامیابی اکثر نزدیک به رویداد تارنما ها و اینترانت ها (شبکه های داخلی) حیاتی می باشد. با این وجود هنوز بسیاری از سازمان ها و کمپانی ها با این فناوری آشنایی کافی ندارند.


در حالیکه اکثر مقالات نوشته شده مربوط به استراتژی رفع دشواری ها احتمالی CMS ها می باشد، بر آن شدیم که به سوال کهنه تر در این باره استجابت دهیم که: سیستم مدیریت درونمایه چیست؟


در این مقاله تمرکز ما روی مفهوم پرکابردتر سیستم مدیریت محتوا بوده و در انتها درباره شایع ترین دشواری ها سازمان ها و برخی استحصال های نادرست درباره این سیستم توضیحاتی ارائه می شود.


 


سیستم مدیریت محتوا:

بطور چکیده سیستم مدیریت درونمایه (Content Management System) و یا به کوتاهی CMS، سیستمی است که جهت مدیریت ساده محتوای تارنما بکار می رود.


بطور کلیCMS از دو عنصر تشکیل شده است: برنامه کاربردی مدیریت درونمایه (Control management applicant) که به کوتاه CMS نامیده می شود و برنامه کاربردی تحویل درونمایه (Control delivery applicant) که به کوتاه CAD نامیده می شود.


عنصر CMA امکان ایجاد محتوا، اعمال تغییرات و حذف تقسیم خاصی از محتوای وب سایت، را بدون بیچارگی به تخصص خاص و امکانات فنی در مقوله وب، برای طراحی تارنما فراهم می آورد. برآیند اینکه میتوان گفت با به کارگیری سیستم مدیریت محتوا برای ایحاد وب سایت ساده نیاز به آشنا به زبان های برنامه نویسی نبوده و حتی احتیاج به آشنایی با زبان HTML (Hyper Text Markup Language) نیز نمی باشد.


عنصر CDA، این اطلاعات را کامپایل نموده و از آن ها جهت آپدیت تارنما استفاده می نماید.


 


تشریح عمکرد CMS:

نحوه عملکرد سیستم مدیریت محتوا را می توان به دسته های پایین جداسازی نمایش داد که در پیوستگی روشنگری دیتا خواهد شد:


cms diagram


الف) ایجاد محتوای وب سایت


ب) مدیریت محتوای سایت


ج) انتشار مطالب


د) نمایش مطالب در سایت


 


الف) برپایی محتوای وب سایت:

در سیستم مدیریت محتوا، محیطی زیاد ساده و کاربردی براحتی شغل کردن با نرم انگیزه ها word پیاده سازی شده است. به راستی بدون دربایستن به داشتن ادب فنی و یا اطلاعات تخصصی و یا حتی آشنایی با دستورات HTML فقط نیاز دارید که عبارات مورد عقیده خویش را وارد نمایید.


همچنین سیستم مدیریت درونمایه به شما امکان مدیریت ساختار صفحات وب سایت را می دهد. بطور مثال، کدام صفحات نمایش دیتا شوند، ویا کدام صفحات به هم لینک دیتا شوند.


همچنین قابلیت ساده کپی کردن مطالب (drag-and-drop)، بدون برهم خوردن ساختار آنها، نیز شدنی است.


همچنین امروزه اکثر CMS ها محیط طراحی مبتنی بر وب را حمایت می نمایند و امکان مدیریت درونمایه و مطالب سایت را از راه دور فراهم می آورند.


در واقع گرد از خاصیت هایی که مایه محبوبیت CMS ها شده است، پیرامون نوشتاری و مکانیسم ساده جهت وارد نمودن محتوای سایت و حفاظت ساده وب سایت می باشد.


 


ب) مدیریت محتوای سایت:

صفحات گوناگون و مطالب مرتبطی که وارد می شوند، در هسته مرکزی CMS ذخیره می شوند. در واقع تمام مطالب و تنظیمات پیوسته با هر صفحه در آنجا ذخیره می شوند.


ذخیره سازی همگی اطلاعات در یک هسته مرکزی، مایه ایجاد ویژگی های کاربردی پایین می گردد:


امکان ردیابی تغییرات اعمال شده در تمامی صفحات توسط کارمندان و تاریخ اعمال واپسین تغییرات

امکان اندک کردن دسترسی کاربران به صفحات خاص

یکپارچه سازی با منابع اطلاعاتی موجود و سیستم های IT

هنگامی که صفحه ای برپایی می شود، بصورت خودکار صفحه به تقدیر مدیریت وارد ارسال می شود و مدیر مربوطه می بایست آن را تایید نماید. سپس به تیم بررسی برای تجدید نظر نهایی ارسال شده و سرانجام بعد از بازبینی نهایی و اتمام اصلاحات در سایت منتشر می گردد.


با بکارگیری سیستم مدیریت محتوی، CMS مراحل فوق را بصورت اتوماتیک مدیریت نموده و سرنوشت های گوناگون را به اشخاص مربوطه ارسال میکند.


در واقع با این کار، امکان مدیریت سایت توسط کسان بیشتری، به راحتی فراهم شده و برآیند اینکه آن، بازرسی دقیق روی کیفیت، صحت و استقامت اطلاعات چهره خواهد گرفت.


 


ج) انتشار مطالب در سایت:

پس از آماده شدن و تایید پایانی محتوا، شما می توانید تصمیم بگیرید که مطالب چه زمانی در سایت به نمایش گذاشته شوند.


سیستم مدیریت محتوا، شامل موتورهای انتشار بسیار نیرومند بوده که باعث می شود هنگام انتشار مطالب در سایت، لایه ها و نما صفحات سایت را مدیریت نمایید.


با پروا به انبوه بودن طراحی ها، CMS امکان ایجاد و تغییر نما صفحات سایت را به راحتی مطابق سلیقه شما فراهم میکند. به راستی شما تصمیم میگیرید که کدام مطلب در کدام بخش سایت به نمایش گذاشته شود.


در نتیجه CMS، بصورت کاملا اتوماتیک انتشار مطالب را در سایت بعهده گرفته و کافی است شما فقط روی مطالب سایت تمرکز کرده و سپس مطالب را در جایگاه خود در سایت بارگذاری خواهید نمود.


 


د) نمایش مطالب در سایت:

سیستم مدیریت محتوی، وانگهی خاصیت دیگری جهت بالا بردن کیفیت و تاثیرگذاری سایت را ارائه می دهد.


بعنوان مثال، CMS امکان نمایش سایت را مرورگرهای (browser) متفاوت را پشتیبانی می کنند. در ضمن امکان داشتن سایت فعال (Dynamic) را فراهم میکنند.


 


سناریو های متفاوت سیستم های مدیریت محتوا:

CMS ها بر بنیاد سناریو ها و اهداف اشخاص و یا شرکت ها کاربردهای متفاوتی دارند. بعنوان نمونه، سازمانی با اسم اختصاری AIIM (Association For Information and Image Management)، دو سرویس متفاوت ECM Enterprise Content Management) و WCM(Web Content Management) را با ویژگی ها متفاوت ارائه داد که امروزه به اسم ویکی پدیا (Wikipedia) شناخته می شود.


در ادامه به کالبدشناسی چند نمونه کاربردی مفهوم CMS ها می پردازیم:


کاربرد عمومی و رایج CMS ها:

رایج ترین استعمال CMS، امکان ارئه سطوح گوناگون دسترسی به کاربران متعدد جهت مدیریت محتوای سایت دربرگیرنده اطلاعات، تقسیم های مختلف، نرم اسباب های کاربردی و... می باشد.


مدیریت درونمایه در واقع در این دیدگاه شامل ایجاد، تغییر، انتشار، آرشیو نمودن، توزیع و به اشتراک گذاری اطلاعات و دیتاها می باشد.


بطور نمونه مدیریت موارد زیر توسط سیستم مدیریت محتوا شدنی است:


ساخت، تغییر، انتشار صفحات آرشیو شده

ساخت، تغییر، انتشار، بایگانی کردن مقالات

ساخت، تغییر، انتشار، آرشیو کردن بلاگ ها

مدیریت وظایف زمانبندی شده

ایجاد و نگریستن سفارش ها، فاکتورها و یا فرم های قابل چاپ

مشاهده گزارش ها، میزان مصرف و آمارگرفتن سایت

تخصیص سطوح گوناگون دسترسی

کاربرد دیگر سیستم های مدیریت محتوا:

کاربرد سایر CMS، مانند کاربرد WCM (Web Content Management System) که توسط شرکت AIIM ارائه شده، می باشد.


در واقع در اینجا مقصود از CMS، نرم انگیزه ها تحت وبی می باشد که امکان مدیریت محتوای وب را برای کاربرانی که آشنایی اولیه با زبان HTML ندارند، با سطوح دسترسی متفاوت فراهم مینماید.


بطور نمونه، امکان ایحاد، ویرایش و با آرشیو صفحات وب ویا مقالات را به کاربران میدهد.


 


مفهوم ECM / ECMS:

امروزه توسعه های متفاوتی از نرم افزارهای منبع مفتوح (open source) سیستم مدیریت درونمایه وجود دارد. برخی از این گسترش ها پسندیده عمکردهای ساده و پایه و پسندیده سازمانهای حقیر بوده، گسترش سایر دارای عملکردهای پیشرفته تر و پسندیده سازمان های کبیر و پیچیده تر می باشند که به اصطلاح ECM ، (Enterprise Content Management System) نامیده می شوند.


مفهوم ECM / ECMS را میتوان به سه بخش زیر دسته بندی نمود:


نرم انگیزه ها کاربردی سیستم مدیریت درونمایه با توانایی ذخیره همگی گزارشات و لاگ ها جهت سازمان های کبیر وبا سیستم های مدیریت محتوای بسیار بزرگ. درواقع ECM زیرساخت لازم برای دنیای جدید فناوری اطلاعات را ارائه می‌دهد.

نرم انگیزه ها کاربردی با ویژگی های متعدد جهت سیستم مدیریت محتوای بزرگ مناسب فرایندها و ارگانهای سازمانی، برتری آن این است که برای هر کارایی، تنها یک سرویس کلی در دسترس است. فلذا از خدمات زائد، گران و مشکل برای به دست آوردن عملکردهای مشابه، اجتناب می‌شود.

نرم افزار کاربردی با ادوات و قابلیتهایی جهت مدیریت، اندوخته سازی مطالب و مستندات متناسب روندها و فرایندهای ارگانهای درونی شرکت، ECM به عنوان یک منبع ذخیره سازی استفاده می‌شود که کل اطلاعات موجود در کمپانی را در یک منبع با یک ساختار یکنواخت ترکیب و اندوخته می‌کند. اطلاعات زائد، پرهزینه و مشکلات به اتفاق با آن بطور خودکار حذف می‌شوند. کلیه برنامه های کاربردی، محتوای خویش را به یک مخزن یکتا می‌فرستند که این اندوختگاه هم به نوبه خویش اطلاعات باره احتیاج را به کلیه نرم افزارهای کاربردی ارائه می‌کند.

بنابراین ECM مجموعه‌ای از اجزای زیرساختی است که با یک مدل چند لایه‌ای سازگار می‌شود و کلیه تکنولوژی‌های مرتبط با اسناد (DRT) را برای بکارگیری، انتقال و مدیریت داده‌هایی که ساختار لاغر دارند، در برمی‌گیرد.


توجه به این فرمایش ضروری است که در این مقاله مشهورترین کاربرد CMS ها، یعنی ایجاد تارنگار ، مقالات، فروشگاه ها ویا رویدها، تخصیص سطوح دسترسی، ایجاد، ویرایش و یا آرشیو نمودن مطالب در مدیریت محتوا باره بحث می باشند.


 


ویژگی های سیستم های مدیریت درونمایه :

ویژگی های سیستم های مدیریت محتوا بسیار وسیع بوده و بیشتر این سیستم ها دربرگیرنده خاصیت های ذیل می باشند :


انتشار مبتنی بر وب (web-based publishing)

مدیریت ساختار (format manager)

مدیریت بازنگری (revision control)

جستجو نمودن (search)

ایندکس نمودن (Index)

بازیابی اطلاعات (retrieval)

در پیوستگی توضیحات مختصری در مورد هر یک از خاصیت های فوق آورده شده است :


ویژگی انتشار بر پایه وب (web-based publishing):

ویژگی انتشار مبتنی بر وب، قالب ها و یا مجموعه ای از قالب هایی (Template) که توسط سازمان ارائه می شوند، را در کمر بستن کاربران این سازمان ها قرار می دهد. این قالب ها را می نا مثال ای همانند با ویزاردها (wizard) و یا ابزارهای مثل جهت برپایی محتوای سایت و یا اعمال دگرگونی ها در نظر گرفت.


ویژگی مدیریت ساختار (formed management):

ویژگی مدیریت ساختار (formed management) امکان تبدیل مستندات الکترونیکی و اوراق اسکن شده را به فرمت های پر کاربرد همانند HTML ویا PDF (portable document format) و... را فراهم می آورد.


ویژگی تجدید نظر و اصلاحات (control revision):

ویژگی تجدید نظر و اصلاحات (control revision)، امکان به روز رسانی محتوای سایت را به ورژن های جدیدتر و نیز تغییر درونمایه به ورژن های کهن تر فراهم می کند، در ضمن این ویژگی امکان ردیابی هرگونه تغییراتی را که کابران در فایل ها ایجاد می کند و نیز لاگ ها (Log) را فراهم می کند.


سایر ویژگی ها:

از ویژگی های کاربردی سایر CMS نمایه نمودن (index) و جستجو (search) و بازیابی اطلاعات (retrieval) می باشد. سیستم CMS امکان ایندکس نمودن تمامی اطلاعات یک سازمان را فراهم می آورد. برآیند اینکه کاربران / کارمندان سازمان می توانند با جستجو ی عبارات باره عقیده اطلاعات مربوطه را از سیستم مدیریت محتوا استخراج نمایند.


 


کاربرد ها و مزایای بازرگانی به کارگیری CMS ها :

استفاده از سیستم مدیریت محتوا کارایی انبوه و مزیت های بسیاری دارد. از آنگونه برخی از مزایا و کاربردهای CMS در شرکت ها به شرح پایین می باشد :


ساده تر کردن فرآیند طراحی وب سایت

صرف سررسید کوتاهی تر جهت ایجاد صفحات جدید و یا تغییرات

ثبات بیشتر

هدایت آسانتر کاربران میان تقسیم های مختلف

افزایش استقامت وب سایت

پشتیبانی از طراحی غیر متمرکز

امنیت بیشتر

اجتناب از بکاربردن اطلاعات تکراری و زائد

قابلیت رشد و گسترش ساده تر وب ساده

کاهش هزینه های حفاظت سایت

 


فراتر از کل موارد ذکر شده، مهمترین قابلیت سیستم مدیریت درونمایه (CMS) ، حمایت از استراتژی ها و اهداف متعدد سازمان ها در طراحی تارنما می باشد. بطور کلی CMS مایه افزایش سطح خوشنودی مشتریان، فروش بیشتر محصولات و برقراری ارتباط اغلب با کاربران میگردد.


همچنین ممکن است شما وب سایتی را پیشتر طراحی کرده باشید و با گذر سررسید احتیاج به تغییرات بنیادی را در سایت خویش احساس نمایید. مسلما در پهنه رقابت امروزی به روز بودن اطلاعات و بهنگام سازی تارنما مطابق نیازهای مشتریان یکی از بحران های اصلی کمپانی های مختلف می باشد.


با توجه به اینکه در گذر سررسید بسیاری از محتوای سایت کهن شده و نیاز به دگرگونی ها بنیادین در آنها پرماسیدن می شود، از طرفی دیگر نیاز به فرد کارآزموده در این زمینه، جهت تجدید نظر و اصلاح محتوای کهن بایسته می باشد.


همچنین در این شرایط ردیابی اطلاعات باستانی سایت بسیار دشوار خواهد بود. بطور نمونه چنانچه یکی از مشتریان ادعای عرض حال یا بازنگری مطلب و یا فرم خاصی مربوط به ماهها و یا حتی سال های گذشته را داشته باشد، ممکن است سازمان را در شرایط سختی قرار دهد.


خبر خوش آن است که شما فقط سازمانی نیستید که با مشکلاتی این چنینی مواجه می گردد. اکثر کمپانی ها / سازمان هایی که از ابزارهای دستی همانند Dream weaver و یا Front page جهت طراحی و پیاده سازی وب سایت خود کاربرد می کنند ، با چنین مشکلاتی مواجه می شوند.


خوشبختانه ، این دشواری ها بخشی از اهداف سیستم های مدیریت محتوا بوده که به راحتی امکان مدیریت و سازمان دهی اطلاعات را برای سازمان ها فراهم می کند.


در واقع برای هر صفحه از تارنما شما، چرخه حیاتی کامل را از ایجاد محتوا با ابزارهای ساده، ویرایش محتوا، انتشار مطالب در سایت تا بایگانی نمودن مطالب فراهم می آورد.


همچنین مدیریت ساختار سایت، تغییر شکل ظاهری صفحات منتشر شده و هدایت کاربران به راحتی با CMS ها شدنی می باشد.


سازمان ها و شرکت ها جهت سرمایه گذاری روی سیستم های مدیریت محتوا، سازمان ها می بایست دو فاکتور مهم ذیل را در نظر بگیرند.


اولین فاکتور میزان ابهت یا کوچکی سازمان می باشد. در ضمن پراکندگی جغرافیایی سازمان مخصوصا هنگامی که سازمان حائز شعبات گوناگون در شهرها ویا کشورهای گوناگون می باشد در انتخاب سیستم پسندیده تاثیرگذار می باشد.


در نظر داشته باشید که در سازمان های بزرگتر، انتقال داده ها و اطلاعات به سیستم مدیریت محتوا از سیستم فعلی، پیچیده تر و مشکلتر می باشد.


فاکتور دوم میزان تنوع مستندات و فرم های اطلاعلاتی هست که در سازمان مورد بهره‌گیری پیمان می گیرد. در صورتی که در سازمان فرمت های متنوعی از مستندات متنی ، گرافیکی ، ویدئویی ، اطلاعات صوتی و نمودار ها جهت انتقال اطلاعات استفاده می شود ، مدیریت محتوا بسیار پیچیده تر خواهد شد.


 


برخی انگاشت های غلط در مورد CMS ها:

بزرگترین انگار اشتباه عموم در مورد CMSها این است که انگاشت می نمایند استفاده از سیستم مدیریت محتوا بزرگترین عامل موفق وب سایت ها می باشد. در حالی که راستی این است که CMS جهت ساده تر کردن مدیریت و توضیع محتوا بکار می رود. کامیابی یک وب سایت، در گرو کیفیت مطالب، کیفیت سرویس ها، بازاریابی و فاکتور های بسیار دیگری می باشد.

 


تصور اشتباه دیگر عموم، آن است که با استفاده از CMS، نیازی به طراح وب سایت و یا شخص متخصص در زمینه وب نمی باشد. در این رابطه باید توجه نموده که CMSها برنامه های منبع مفتوح (open source) بوده و امکان سفارشی سازی آن توسط طراحان برای رسیدن به اهداف سازمانها فراهم می باشد. بطور مثال، با پروا به اینکه با سیستم مدیریت محتوای دروپال (Drupal)، هر نوع وب سایتی را می توان تاسیس نمود، راه اندازی و تنظیمات مربوطه احتیاج به تخصص داشته و حتما می بایست بدست طراحان وب سایت با پروا به اهداف سازمان ها تاسیس شود.

 


اشتباه رایج دیگر در این زمینه، ایجاد برند معتبر و به یاد ماندنی می باشد که باعث جذب هرچه بیشتر بازدیدکنندگان شود.متاسفانه اکثر طراحان وب در گویه طراحی برند تجربه کافی نداشته و اکثر CMS ها بانوجه به متن مفتوح (Open Source) بودن بطور قبل فرض این مورد را نداشته و حتما می بایست بصورت سفارشی شده توسط کسان کارشناس صورت گیرد.

 


هدفی ما فوق وب:

درگذشته تمرکز طراحان وب، روی ایجاد صفحات HTML جهت یکپارچه سازی سایت بوده است. هرچند امروزه این مورد، یکی از خاصیت های مهم سیستم های مدیریت درونمایه می باشد، قابلیت های بیشمار دیگری نیز به CMSها ، افزوده شده است. بطور مثال همانطور که پیشتر نیز ارائه شد، اکثر سیستم ها، امکان ارائه تنها یک فرمت یکتا را دارند، این در حالی است که در CMS، امکان ارائه فرمت های متنوعی از قبیل PDF، Microsoft Word، WAP، XML و... نیز می باشد.


در مبحث فروشگاه ساز های CMS، میتوان هزاران سیستم مدیریت محتوای قدرتمند و با قابلیت های متعدد را اسم برد.


توصیه ما اینست که موعد کافی جهت مشخص نمودن نیازهای شرکت گذاشته و سپس طبق احتیاج های شرکت، محصولات و شیوه عرضه آنها را بدقت ارزیابی نمایید.


هر شرکتی براساس نیازمندی ها و نوع محصولاتی که ارائه می دهد ، از سیستم مدیریت محتوا به شکلی پیوسته بهره‌گیری خواهد نمود. درواقع یکپارچه سازی این سیستم ها و ارائه راه حل یکتا برای تمامی شرکتها عملا امکان پذیر نمی باشد.


نتیجه گیری:

با پروا به برتری های بی شمار، سادگی و رشد روز افزون استفاده از سیستم های منبع باز مدیریت محتوا، انتخاب بهترین و مناسبترین سیستم جهت توسعه روزافزون عرصه تکاپو شما در اینترنت و شبکه های داخلی از اهمیت گزیده تر ای برخورددار است.


با صرف زمان و منابع کافی و مناسب برای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا، شما مطمئن شوید که مناسبترین سیستم مدیریت درونمایه را منتخب اید.

مصرف کمتر اینترنت توسط اینستاگرام


 مدیریت مصرف اینترنت اینستاگرام, کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام

مدیریت مصرف اینترنت اینستاگرام

 

اینستاگرام از شبکه‌های اجتماعی محبوبی است که محتوایش گاهی خرج روی دست کاربران می‌گذارد، چرا که این شبکه اجتماعی مملو از عکس و ویدئوهایی است که توسط کاربران مختلف اشتراک‌گذاری می‌شود و نمایش یا پخش این محتوا اینترنت زیادی را مصرف می‌کند.

 

اگر می‌خواهید در هزینه‌های اینترنت خود بخصوص هنگام استفاده از اینترنت سیمکارت صرفه‌جویی کنید، کافی‌ است کمی سرعت بارگذاری محتوا در این شبکه اجتماعی محبوب را کاهش دهید. انجام این کار نیازمند نرم‌افزار خاصی نیست و به‌راحتی با اجرای این ترفند می‌توانید آن را انجام دهید:

 

به حساب کاربری خود در اینستاگرام وارد شوید.

 

از پایین- سمت راست روی آیکون پروفایل خود فشار دهید و به صفحه پروفایلتان وارد شوید.

 

از بالا- سمت راست روی آیکون منوی اصلی که به شکل سه نقطه زیر یکدیگر است فشار دهید.

 

روی گزینه Cellular Data Use فشار داده و گزینه Use Less Data را فعال کنید.

 

مراحل کار به اتمام رسیده و می‌توانید از صفحه تنظیمات خارج شوید.

 

 مدیریت مصرف اینترنت اینستاگرام, کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام

روش کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام

 

نکته: این گزینه فقط هنگام اتصال به اینترنت همراه محدودیت سرعتی در نمایش محتوای اینستاگرام ایجاد خواهد کرد و هنگام اتصال به شبکه‌های وای‌فای همچون گذشته می‌توانید به محتوا دسترسی داشته باشید.

منبع:https://www.beytoote.com/computer/tarfand-i/lessinternet-usage2-instagram.html

آی پد اپل ارزان شد


 اخبار تکنولوژی ,خبرهای تکنولوژی,آی پد اپل
اپل قیمت مدل 10.2 اینچی آی پد خود را ارزان و فروش آن با بهای 250 دلار را در بست بای و آمازون آغاز کرده است.

به گزارش فارس به نقل از انگجت، اپل به طور رسمی اعلام کرده که مدل ۳۲ گیگابایتی از تبلت آی پد خود را با نمایشگر ۱۰.۲ اینچی به قیمت تنها ۲۵۰ دلار در بست بای و آمازون به فروش می رساند.

 

آی پد با این تخفیف قیمت ۸۰ دلار ارزان تر از ماه های قبل در دسترس علاقمندان قرار می گیرد. نکته دیگر اینکه تنها مدل خاکستری آی پد ۱۰.۲ اینچی با این قیمت در دسترس است. آی پد ۱۰.۲ اینچی با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی نیز با تخفیف ۳۰ دلاری به قیمت ۲۵۰ دلار در دسترس است.

 

این مدل از آی پد که اولین بار در پاییز گذشته روانه بازار شده بود، به علت نمایشگر باکیفیت،عمر باتری ۱۰ ساعته بعد از هر بار شارژ و استفاده از پردازنده قدرتمند اسنپ دراگون ۶۷۰ مورد توجه قرار گرفته بود.

منبع:https://www.beytoote.com/computer/technews/tnews11053378.html

یادگیری نصب وردپرس

امروزه وردپرس به گرد از محبوب‌­ترین و قدرتمندترین سیستم‌­های مدیریت محتوا در جهان تبدیل شده است. سایت­‌های وردپرسی بسیاری در اینترنت طراحی و راه اندازی شده که هر روزه کاربران زیادی را به خویش جذب می‌کنند. ولی اگر شما در مقوله وردپرس و ایجاد یک سایت اطلاعات کاملی ندارید، می‌­توانید در قدم اول نصب وردپرس روی لوکال هاست را تجربه کنید و تمامی موارد آن را کامل بررسی کنید. پس از آشنایی کامل با اصول اولیه وردپرس، سایت خودتان را به هاست منتقل کنید. برای اینکه اینجا هم همراه شما باشیم در این دسته به تعلیم نصب وردپرس روی لوکال هاست می‌­پردازیم.


نصب وردپرس روی لوکال هاست

نگاهی زودگذر به عنوان مطالبی که در ادامه این مطلب می­‌خوانید:


چرا باید یک سایت محلی وردپرس ایجاد کرد؟

زمپ (Xampp) چیست؟

نحوه نصب زمپ بر روی کامپیوتر

دریافت و نصب وردپرس

ایجاد پایگاه داده جدید در وردپرس

نکاتی پس از نصب وردپرس روی لوکال هاست

چرا باید یک سایت محلی وردپرس ایجاد کرد؟

ایجاد سایت­ روی لوکال هاست روشی متداول در بین گسترش دهندگان و صاحبان سایت است. این امکان را به شما می­‌دهد تا با وردپرس بدون ایجاد یک وبسایت در اینترنت شغل کنید. سایت‌­های محلی تنها بر روی رایانه نصب شده و قابل مشاهده هستند.


شما می‌­توانید قالب و افزونه­‌های وردپرس را روی لوکال هاست خویش نصب و رسیدگی کنید و اصول اولیه وردپرس را یاد بگیرید. اما اگر می­‌خواهید یک سایت آنلاین وردپرس داشته باشید، به یک اسم گستره و هاست وردپرس بیچارگی دارید و سپس باید نصب وردپرس روی سی پنل یا نصب وردپرس روی دایرکت ادمین را یاد بگیرید. اما برای نصب وردپرس روی لوکال هاست، به زمپ نیاز دارید که در پیوستگی با آن آشنا می‌­شوید. ناگفته نماند که تنها کسان نوآموز وردپرس را با زمپ پیش درآمد نمی‌کنند بلکه گسترش دهندگان نیز برای برپایی محیطی تستی این پیشه را انجام می‌دهند.


زمپ (ٓXampp) چیست؟

برای ایجاد یک سایت در لوکال هاست، شما باید نرم انگیزه ها وب سرور (Apache،PHP و MySQL) را روی کامپیوتر خود تنظیم کنید. PHP یک زبان برنامه نویسی است و MySQL یک نرم اسباب مدیریت پایگاه داده است. برای اجرای وردپرس به هر دو باره احتیاج است.

نصب هر یک از این نرم افزارها به طور جداگانه برای مبتدیان بسیار مشکل است. زمپ، برنامه‌­ای است شامل این قابلیت­‌ها، که پیشه را برای شما ساده‌­تر می­‌کند. زمپ قابل نصب بر روی ویندوز و مک است و گزینه‌­ای مناسب برای نصب وردپرس روی لوکال هاست در عقیده گرفته می‌شود. در پیوسته به آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست می‌­پردازیم.


نصب زمپ روی سیستم

ابتدا به وبسایت XAMPP بروید و زمپ متناسب با سیستم عامل خویش را دانلود کنید.


xampp download- لوکال هاست

انتخاب زمپ مطابق با سیستم عامل

پس از دانلود زمپ، نوبت به نصب و اجرای آن می‌­رسد. در شروع نصب، باید محل نصب برنامه زمپ و همچنین بسته­‌هایی را که می­‌خواهید نصب شود، مشخص کنید.

بعد از تعیین محل نصب برنامه، پنجره پایین نمایش داده می‌­شود، بر روی دکمه Next، کلیک کنید. توجه داشته باشید که تنظیمات پیش‌فرض زمپ برای همگی کاربران کار می­‌کند.


setup- شروع پروسه نصب 

آغاز پروسه نصب زمپ روی سیستم

در پنجره components، تمام مولفه­‌ها بطور پیش‌فرض انتخاب شده‌­اند. می‌­توانید مولفه‌­هایی را که منظور استفاده از آنها را ندارید، علامت انتخاب­شان را بردارید. مولفه­‌هایApache ،MySQL ، PHP و phpMyAdmin را انتخاب کنید زیرا این موارد بایسته برای نصب وردپرس هستند. سپس بر روی دکمه Next کلیک کنید.

البته بهتر است شما بدانید که هر مولفه برای چه منظوری بهره‌گیری می‌­شود:


Apache: وب‌سرور HTTP است و برای اجرای وبسایت بایسته است.

MySQL: سرور پایگاه دیتا است.

FileZilla FTP server: برای تنظیم سرور FTP کاربرد می‌­شود.

Mercury Mail Server: برای تنظیم سیستم ترابری پستی بهره‌گیری می­‌شود.

Tomcat: این یک سرور برنامه است، که برنامه‌­های وب بر پایه جاوا را اجرا می‌­کند.

PHP: یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که برای ساخت صفحات وب پرکار بهره‌گیری می­‌شود.

Perl: این زبان برای نگارش اسکریپت­‌های CGI به طور گسترده‌­ای توسط برنامه‌نویسان استفاده می­‌شود.

PhpMyAdmin: این یک مؤلفه ضروری برای گردانیدن MySQL است.

Webalizer: یک تحلیلگر فایل ورود به وب است، که گزارش­‌های آماری در مورد شمار بازدیدکنندگان از وبسایت و آنچه را که در وبسایت جستجو می‌کنند ایجاد می­‌کند.

Fake Sendmail: برای آزمایش ارسال ایمیل در لوکال هاست از این گزینه استفاده می‌­شود.

select component- انتخاب مولفه ها 

انتخاب مولفه ها در زمپ

در ادامه محلی برای نصب زمپ انتخاب کنید، یا به تنظیمات دست نزنید و به چهره پیش‌فرض بگذارید باقی بمانند.


xampp folder- فولدر زمپ

فولدر نصب زمپ

با کلیک بر روی دکمه Next، ادامه تنظیمات را سپریدن دهید. در پنجره جدید از شما می­‌خواهد Bitnami را بر روی زمپ نصب کنید، که لازم به نصب Bitnami نیست. پس تیک گزینه آن را امثال تصویر پایین بردارید، سپس با کلیک بر روی Next، به مرحله بعدی بروید.


bitnami xampp- نصب وردپرس روی لوکال هاست

غیرفعال کردن Bitnami

در اینجا  تنظیمات زمپ به فرجام قبض و زمپ آماده نصب است.


ready to install- آماده نصب 

زمپ حاضر نصب و راه اندازی است

با کلیک بر روی دکمه Next زمپ آماده نصب می­‌شود، که چند دقیقه‌­ای زمان می‌برد.


welcome to xampp- به زمپ خوش آمدید

به زمپ خوش آمدید

پس از تمام شدن مرحله فوق، بر روی دکمه Finish، کلیک کنید. در ادامه پنجره کنترل پنل زمپ اجرا می‌­شود. همانطور که در تصور نگریستن می­‌کنید بر روی دکمه start در ساحل Apache و MySQL کلیک کنید.


start xampp- شروع عملکرد زمپ

شروع عملکرد زمپ

در زمپ الان Apache و MySQL را شروع به کار می­کنند. شدنی است مانند تصویر پایین اعلان فایروال ویندوز را نگریستن کنید. برای اجرای هر دو برنامه روی رایانه خود روی Allow Access کلیک کنید.


allow access- امکان دسترسی 

امکان دسترسی به زمپ

پس از آغاز هر دو برنامه Apache و MySQL، وضعیت آنها به رنگ سبز تبدیل می‌­شود.


  نصب بسته نصبی آسان در وردپرس با duplicator

run xampp- تعلیم نصب لوکال هاست روی زمپ

اجرا شدن زمپ     

شما زمپ را با موفقیت نصب کرده‌­اید. در پیوستگی می‌­توانید یک سایت محلی ایجاد کنید و به نصب وردپرس روی لوکال هاست بپردازید. (این مرحله نخست الی همین‌جا به انجام رسید. یک نفس عمیق بکشید تا به پیوسته ماجرا بپردازیم.)


ایجاد یک سایت بر روی لوکال هاست با زمپ

برای نصب وردپرس بر روی لوکال هاست، پیش درآمد باید فایل دانلودی وردپرس را از انبار- انباشتگاه گرفتن کنید. بعد از دانلود، فایل وردپرس را از حالت زیپ بیرون کنید. پوشه وردپرس را مشاهده خواهید کرد. شما باید این پوشه را در محل زمپ کپی کنید.

در مرحله پس ، به پوشه نصب XAMPP خود بروید. پوشه زمپ در ویندوز به چهره پیش فرض در مسیر C:/Program Files/XAMPP/htdocs  یا C:Xampphtdocs نصب شده است.


نکته کلیدی: در مک، زمپ در گذرگاه /Applications/XAMPP/htdocs نصب می­‌شود.


در ادامه تنظیمات، پوشه وردپرسی را که قبلا کپی کرده‌­اید در تو پوشه htdocs پیمان دهید.


move to htdocs- انتقال به پوشه htdocs

انتقال اطلاعات وردپرس به htdocs

شما می­‌توانید نام پوشه وردپرس را به نام سایت موردنظرتان تغییر دهید. در اینجا ما اسم پوشه وردپرس را به test تغییر اسم دادیم. سپس localhost/test را در آدرس بار مرورگرخود وارد کنید و دکمه اینتر را بزنید. صفحه­‌ای همانند تصویر پایین برای شما باز می­‌شود:


install wordpress rules- قوانین نصب وردپرس 

قوانین و مراحل نصب وردپرس

این صفحه به شما خواهد گفت که برای نصب وردپرس روی لوکال هاست، برای شروع کار به یک نام پایگاه داده، نام کاربری پایگاه داده، رمز عبور و اطلاعات میزبان بیچارگی دارد. پس بیایید با هم یک پایگاه داده برای وردپرس ایجاد کنیم.


ایجاد پایگاه داده جدید

یک پنجره جدید در مرورگر مفتوح کنید و آدرس localhost/phpmyadmin را وارد کنید. از این طریق  به راحتی یک پایگاه داده برای وبسایت خود­ ایجاد و مدیریت کنید.

در صفحه مفتوح شده از سمت چپ، گزینه New را انتخاب می‌کنیم الی یک دیتابیس جدید بسازیم. حال در صفحه جدید، نام دیتابیس را به چهره مد نظر وارد نمایید و در سرنوشت Collection، مقدار utf8_persian_ci را انتخاب کرده و دکمه Create را بزنید. دیتابیس شما ساخته شد.


build DB- ساخت پایگاه داده 

پایگاه دیتا شما برپایی شد

سپس به صفحه localhost/test در مرورگر برگردید و روی دکمه “بزن بریم” کلیک کنید. در صفحه بعدی از شما خواسته می­‌شود اطلاعات پایگاه دیتا وردپرس را که ساخته‌­اید، وارد کنید.


نام پایگاه داده: نام دیتابیسی که در مرحله پیش برپایی کردید را بنویسید.

نام کاربری: در این بخش باید عبارت root را وارد کنید.

رمز پایگاه داده: این تقسیم را خالی بگذارید. یعنی در کادر رمز دیتابیس چیزی ننویسید.

میزبان پایگاه داده: در این دسته localhost را بنویسید.

سپس روی دکمه “بفرستید” کلیک کنید.


db info- ورود اطلاعات پایگاه دیتا 

ورود اطلاعات پایگاه داده

اگر در ویندوز یا لینوکس هستید، الان وردپرس این تنظیمات را در پرونده پیکربندی وردپرس با نام فایل wp-config.php ذخیره می‌­کند.اما اگر در سیستم عامل مک هستید، مطالب فایل به شما اثر داده می­‌شود و از شما می­‌خواهد که آن را بسازید. باید این فایل را در پوشه اصلی وبسایت خویش برپایی کنید.


در مرحله بعد، وردپرس از شما می­‌خواهد الی اطلاعات مربوط به وبسایت خود را وارد کنید. پیش درآمد یک عنوان پسندیده برای سایت انتخاب کنید. بعد از آن برای ایجاد حساب کاربری، باید اسم کاربری، رمز عبور و یک آدرس ایمیل بنویسید.


site info- ورود اطلاعات سایت 

اطلاعات سایت خویش را وارد کنید

پس از کامل کردن تمام اطلاعات، برای پیوسته بر روی دکمه “راه اندازی وردپرس” کلیک کنید. در این مرحله نصب وردپرس به آخر می‌­رسد. حال برای ورود به سایت خود، آدرس /localhost/test/wp-admin را در آدرس بار مروگرتان وارد کنید. سپس در این صفحه باید اطلاعات کاربری را که در مرحله پیش ایجاد کرده‌­اید، وارد نمایید.


login- ورود به وردپرس 

ورود به وردپرس

نکاتی پس از نصب وردپرس روی لوکال هاست

اکنون که سایت محلی وردپرس خویش را با استفاده از زمپ برپایی کرده­‌اید، می‌­توانید همانطور که تغییراتی در یک سایت آنلاین وردپرس سپریدن می‌­دهید روی آن هم پیاده‌سازی کنید. برای سفارشی کردن سایت و نصب قالب جدید باید به پنل مدیریتی بروید و گزینه نمایش را برگزیدن کنید. در این تقسیم قالب­‌های مجانی برای نصب وجود دارد، یگانه از آنها را گزینش و نصب نمایید.


مورد بعدی برای سفارشی‌سازی سایت و برپایی برخی از قابلیت­‌ها، نصب افزونه­‌های وردپرس است. افزونه­‌ها مثل برنامه­‌هایی برای سایت وردپرس هستند که به شما این امکان را می­‌دهند ویژگی­‌های جالبی همانند فرم تماس، گالری  عکس، فروشگاه اینترنتی و… اضافه کنید.

شما بعد از طریق اندازی کامل سایت، آن را به هاست منتقل کنید و سایت خویش را در اختیار کاربران اینترنتی قرار دهید. 


نتیجه گیری

اگر می‌خواهید سایت خویش را در لوکال هاست و کامپیوتر شخصی تاسیس کنید و پس از تکمیل اطلاعات سایت، آن را وارد دنیای وب نمایید، می‌توانید با به کارگیری نرم افزارهایی مانند Xampp به راحتی این کار را انجام دهید. این پیشه اطمینان تقسیم است. یعنی اول تمامی مراحل اجرای شغل خود را روی یک پیرامون آزمایش رسیدگی کرده و مشکلات آن را رفع می‌کنید. سپس آن را به محیط اصلی انتقال می‌دهید. برای انتقال وردپرس از لوکال هاست به هاست اصلی نیز تعلیم بسیار ساده‌ای هستی دارد که حتما پیش از اتمام عملیات، آن را مطالعه کنید.

بروزرسان جدید تلگرام امکان ویرایش پیام‌ها را فراهم می‌کند


اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

در جدیدترین بروزرسان برنامه‌ی پیام‌رسان تلگرام که روز گذشته منتشر شده است، امکان ویرایش پیام‌های ارسالی برای کاربران فراهم شد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت رسمی برنامه‌ی پیام‌رسان تلگرام، در جدیدترین بروزرسان منتشر شده برای این اپ، مجموعه‌ای از تغییرات کاربردی اعمال شده است که یکی از آن‌ها امکان ویرایش پیام‌های ارسال شده برای کاربران است.

این قابلیت می‌تواند برای کاربران برنامه‌ی تلگرام، کاربری‌های مختلفی داشته باشد. احتمالا برای‌تان پیش آمده که بعد از تنظیم متنی نسبتا بلند آن را در یک گروه یا برای شخصی خاص ارسال کرده‌اید؛ اما در جریان دوباره‌خوانی پیام ارسال شده متوجه شده‌اید که کلمه یا بخشی از آن را اشتباه نوشته‌اید. حالا به راحتی می‌توانید با یک بار تپ کردن روی پیام و ظاهر شدن دستورهایی مثل Reply یا Copy، دستور Edit یا همان ویراش را انتخاب کنید. بعد از انتخاب این دستور می‌توانید متن ارسال شده‌تان را یک بار دیگر بازنگری کنید و تغییرات مورد نیاز را اعمال کنید.

یکی از جالب‌ترین قسمت‌های این بروزرسان امکان ویرایش پیام ارسال شده، پیش از خوانده شدن توسط کاربر مقصد است. یعنی اگر پیامی را برای کسی ارسال کنید و متوجه خطایی در پیام‌تان بشوید، می‌توانید پیش از این‌که پیام توسط کاربر مقصد مطالعه بشود، آن را ویرایش کنید. در این حالت کاربری که پیام را برای‌اش ارسال کرده‌اید بعد از آنلاین شدن در تلگرام، متن ویرایش شده‌ی شما را مطالعه خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که استفاده از ابزار ویرایش نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام باعث می‌شود تا بعد از ویرایش متن‌ها و پیام‌ها، عبارت Edited با سایز خیلی کوچک در کنار متن ویرایش شده‌تان ظاهر بشود و به این ترتیب کسانی که پیام‌تان را مطالعه می‌کنند از اعمال ویرایش روی آن با خبر می‌شوند.

از دیگر قابلیت‌هایی که به واسطه‌ی بروزرسان جدید تلگرام به آن اضافه شده است، می‌توان به امکان Mention کردن یک یا تعدادی از اعضای یک گروه روی یک پست اشاره کرد. این امکان در حال حاضر فراهم شده است و کاربران می‌توانند به سادگی و با استفاده از نشانه‌ی @ همان‌طور که در نرم‌افزارهای دیگر مثل اینستاگرام، کاربران دیگر را Mention می‌کردند، نسبت به تگ کردن کاربران دیگر اقدام کنند.

امکاناتی دیگری هم در بروزرسان روز گذشته‌ی تلگرام به این نرم‌افزار پیام‌رسان اضافه شده است که بعد از انجام آپدیت با ارسال متنی از طرف سرور تلگرام می‌توانید از آن‌ها با خبر شوید.

منبع:https://www.beytoote.com/computer/technews/jnews5055.html