تکنولوژی

اخرین اخبار تکنولوژی

تکنولوژی

اخرین اخبار تکنولوژی

اپلیکیشن ضد بدخوابی در سفر از راه رسید


به گفته دکتر استیو لاکلی که هم اکنون به عنوان متخصص علوم اعصاب در دانشکده پزشکی هاروارد مشغول فعالیت است، الگوریتم مورد استفاده در برنامه تایم شیفتر با بررسی تجارب به دست آمده بعد از یک دهه بررسی برنامه های هواپیماهای فعال در خطوط پروازی بین المللی تدوین شده است.

کاربران این اپلیکیشن با وارد کردن برنامه پروازی خود توصیه هایی را در مورد زمان مناسب برای به رختخواب رفتن پس از رسیدن به مقصد، نحوه خوابیدن و صرف وقت در زمان سفر و غیره دریافت می کنند. همچنین این برنامه توصیه هایی در مورد مصرف قهوه و برخی نوشیدنی ها نیز ارائه می کند.

به عنوان مثال، اگر فردی با مشکل جدی خواب مواجه باشد، ممکن است از طریق این برنامه توصیه ای به منظور عدم مصرف کافئین ظرف شش ساعت بعدی دریافت کند. از جمله دیگر توصیه های این برنامه می توان به قرار گرفتن یا نگرفتن در معرض نور، زمان مناسب برای برخاستن از خواب و غیره اشاره کرد.

هزینه استفاده سالانه از این برنامه ۲۵ دلار است و همچنین می توان با پرداخت ۱۰ دلار به ازای هر سفر طولانی توصیه هایی دریافت کرد

منبع:

https://www.beytoote.com/computer/technews/enews406832.html

کوچک ترین حسگر عکاسی جهان تولید شد

 شرکت اومنی ویژن از تولید کوچک ترین حسگر عکاسی جهان و ثبت رکورد مذکور در کتاب رکوردهای جهانی گینس خبر داده است. حالا قرار است این حسگر در یک دوربین جدید مورد استفاده قرار بگیرد.

 

ابعاد حسگر یادشده که OV۶۹۴۸ نام دارد، ۰.۵۷۵ در ۰.۵۷۵ در ۰.۲۳۲ میلیمتر بوده و در دوربینی به ابعاد ۰.۶۵ در ۰.۶۵ میلیمتر نصب خواهد شد. از این حسگر برای تهیه عکس های رنگی مختلف استفاده می شود.

 

تراشه حسگر مذکور می تواند تصاویری با عمق میدانی ۱۲۰ درجه تهیه کند و دامنه فوکوس آن از ۳ تا ۳۰ میلیمتر در نوسان است. همچنین از این حسگر می توان برای تهیه تصاویر ویدئویی با دقت ۳۰ فریم در ثانیه استفاده کرد.

 

یکی از کاربردهای مهم چنین حسگری در علم پزشکی و برای وارد کردن دوربین به درون بدن و عکاسی از سلسله اعصاب، قلب، نخاع و دیگر اجزای غیرقابل دسترس بدن است

منبع:

https://www.beytoote.com/computer/technews/tnews11039840.html

اولین عمل جراحی آنوریسم مغز به کمک ربات انجام شد

پزشکان کانادایی برای نخستین بار در جراحی عصبی عروقی از ربات استفاده کرده اند که دریچه جدیدی را به روی عمل های جراحی از راه دور باز می کند.

علیرغم بکارگیری ربات ها در جراحی‌های مختلف، مغز یکی از بخش های خطرناک برای این ابزارها تلقی می شد، حالا اما با توسعه یک دستیار رباتیک انجام این عمل ها ساده تر از قبل خواهد بود. تیمی از جراحان مغز و اعصاب بیمارستان تورنتو برای نخستین بار در یک عمل نیمه تهاجمی عصبی عروقی از دستیاری رباتیک استفاده کرده اند که ۱.۲ میلیون دلار قیمت دارد.

ربات پزشکی

این عمل به سرپرستی دکتر «ویتور مندز پریرا» و روی بیماری انجام شد که از آنوریسم شدید رنج می برد؛ بیماری کشنده ای که در آن رگ های خونی مغز متورم می شوند. در این عمل پیچیده جراحان برشی کوچک را در بدن ایجاد کرده و با استفاده از بازویی رباتیک کاتتری را به سوی مغز فرستاده اند. این ربات به جراحان اجازه داد با دقتی کمتر از میلی متر شبکه ای از سیم پیچ های فلزی را در اطراف آنوریسم تعبیه کرده و آنرا مسدود کنند. دکتر مندز پریرا درباره مزایای این ربات پزشکی می گوید:

این ماشین کاری را انجام می دهد که ما با چهار دست می کنیم. ربات ها در دیگر حوزه های پزشکی به کار برده شده اند اما برای نخستین بار در این زمینه از آنها استفاده کردیم.

ربات جراحی

سیم پیچ دور رگ ها

طراحی ربات توسط یکی از زیر مجموعه های زیمنس به نام Corindus انجام شده است. مارک تولاند، مدیرعامل کمپانی درباره برنامه های آتی کمپانی می گوید:

توسعه این ربات پزشکی برای کمک به انجام عمل نیمه تهاجمی عصبی عروقی نخستین گام در راستای رسیدن به هدف نهایی است. هدف اصلی ما فراهم کردن امکان دسترسی بیماران به زبده ترین متخصصان دنیای پزشکی فارغ از مکان جغرافیایی آن ها است.

منبع:

https://digiato.com/article/2019/11/12/ربات-پزشکی-در-جراحی-عصبی-عروقی/

ال جی موبایلی با نمایشگر ثانویه به بازار عرضه می کند

 شرکت ال جی قرار است موبایلی به بازار آمریکا عرضه کند که یک نمایشگر دوم نیز به آن متصل می شود.

 

 اخبار تکنولوژی ,خبرهای تکنولوژی,ال جی

موبایل G۸X ThinQ با قیمت ۶۹۹ دلار عرضه می شود. همانطور که گفته شد این دستگاه یک نمایشگر OLED ۶.۱ اینچی دارد که می توان از آن به عنوان کیبورد نیز استفاده کرد. البته این نمایشگر چند قابلیت مختلف را دارد و می توان از آن به عنوان دستگاه کنترل بازی رایانه ای نیز استفاده کرد.

 

نمایشگر ثانویه این موبایل برخلاف فناوری های جدید موبایل های تاشو سامسونگ یا هواوی به طور مشخص از نمایشگر اصلی موبایل مجزا است. البته هنگامیکه نمایشگر ثانویه به موبایل متصل است از شارژ باتری آن کاسته می شود. 

 

 اخبار تکنولوژی ,خبرهای تکنولوژی,ال جی

به نوشته کارشناسان استفاده از یک نمایشگر ثانویه ۳۰ درصد از عمر شارژ دستگاه می کاهد.

 

 اخبار تکنولوژی ,خبرهای تکنولوژی,ال جی

ال جی ادعا می کند موبایل G۸X ThinQ از یکم نوامبر (۱۰ آبان) برای کاربران اپراتور مخابراتی AT&T و از ۸ نوامبر برای کاربران اپراتور Sprint در آمریکا عرضه می شود.

منبع:

https://www.beytoote.com/computer/technews/tnews11039649.html

گوشی‌های ۵G ارزان می‌شوند

با توجه به آنکه در سال‌های اخیر بازارهای جهانی گوشی موبایل به مرحله اشباع رسیده و برای مدت‌های طولانی با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه شده است، حالا به نظر می‌رسد که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در تلاشند تا با تولید و عرضه یک محصول جدید به جمع سازندگان گوشی مجهز به فناوری ۵G بپردازند.

 

گوشی‌های هوشمند ۵G  متعددی در طول یک سال اخیر از سوی شرکت‌های تولیدکننده موبایل همچون سامسونگ و هواوی معرفی و رونمایی شده‌اند که قرار است در کشورهایی که به ارائه خدمات مربوط به نسل جدید اینترنت همراه اقدام کرده‌اند، عرضه شده و در دسترس کاربران و علاقمندان قرار بگیرند.

 

اما یکی از بزرگترین مشکلاتی که بر سر توسعه، خریداری و استفاده از گوشی‌های هوشمند مجهز به ۵G وجود دارد، قیمت بسیار بالای آن نسبت به متوسط قیمت سایر گوشی‌های موبایل موجود در بازار است که حالا بر اساس بیانیه شرکت مدیاتک (MediaTek) قرار است فکری به حال این محصولات شود و با تراشه‌های توسعه داده شده توسط این تراشه ساز تایوانی ، قیمت گوشی‌های مجهز به فناوری ۵G  کاهش یابد.

 

بر اساس گزارش وب سایت Android Authority، شرکت مدیاتک که پیش‌تر نیز از برنامه‌های خود برای ارائه تراشه‌های ارزان قیمت با قابلیت پشتیبانی از شبکه نسل پنجم اینترنت خبر داده بود، به تازگی اعلام کرده است که در ماه‌های آینده از تراشه‌های جدید خود رونمایی خواهد کرد تا بتواند گام بلندی در راستای کاهش قیمت گوشی‌های ۵G و دسترسی همه کاربران به خدمات اینترنت پرسرعت بردارد.

 

کارشناسان فعال در حوزه فناوری برآورد کرده‌اند در صورتی که این اتفاق بیفتد، شرکت‌های تولیدکننده موبایل قادر خواهند بود سهم گوشی‌های ۵G را در بازارهای جهانی افزایش دهند.

 

از آنجا که اخبار نسل جدید اینترنت ۵G  در گوشه و کنار جهان منتشر شده و کاربران بسیاری نیز در انتظار اجرای آن هستند، کشورهای زیادی با همکاری بزرگترین اپراتورهای اینترنت و غول‌های تکنولوژی در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت‌اند.

 

اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن (IMT-۲۰۲۰) آغاز کرد. در نتیجه رسماً یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک بدنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت ۵G در کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند.

 

البته برخلاف آنکه اخبار بسیاری مبنی بر ارائه و عرضه زودهنگام گوشی‌های هوشمند مجهز به پشتیبانی از نسل پنجم اینترنت پرسرعت ۵G در فضای مجازی منتشر شده و قرار است در اوایل سال آینده ۲۰۱۹ میلادی نخستین گوشی‌های مجهز به این فناوری جدید روانه بازارهای جهانی شوند، هنوز به نظر می‌رسد که زیرساخت‌های لازم برای برقراری همگانی و عرضه عمومی آن در بسیاری از کشورهای جهان با کندی روبروست و تاکنون روند سریع و صعودی نداشته است.

 

البته بخش زیادی از آن به خاطر موانع و چالش های پیش روی هواوی، به عنوان یکی از بزرگترین اپراتورهای مخابراتی فعال در توسعه شبکه های نسل پنجم اینترنت همراه بوده است. با همه این تفاسیر، با توجه به آنکه شرکت‌های تولیدکننده موبایل متعددی به سمت و سوی تولید، توسعه و عرضه محصولاتی که قابلیت پشتیبانی از شبکه ۵G را دارند، روی آورده‌اند، به نظر می‌رسد که آینده درخشان پیش روی محصولات مجهز به شبکه ۵G قرار دارد و در سال‌های آینده، آنها سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص خواهند داد.


منبع:

https://www.beytoote.com/computer/technews/tnews11039327.html