تکنولوژی

اخرین اخبار تکنولوژی

تکنولوژی

اخرین اخبار تکنولوژی

یادگیری نصب وردپرس

امروزه وردپرس به گرد از محبوب‌­ترین و قدرتمندترین سیستم‌­های مدیریت محتوا در جهان تبدیل شده است. سایت­‌های وردپرسی بسیاری در اینترنت طراحی و راه اندازی شده که هر روزه کاربران زیادی را به خویش جذب می‌کنند. ولی اگر شما در مقوله وردپرس و ایجاد یک سایت اطلاعات کاملی ندارید، می‌­توانید در قدم اول نصب وردپرس روی لوکال هاست را تجربه کنید و تمامی موارد آن را کامل بررسی کنید. پس از آشنایی کامل با اصول اولیه وردپرس، سایت خودتان را به هاست منتقل کنید. برای اینکه اینجا هم همراه شما باشیم در این دسته به تعلیم نصب وردپرس روی لوکال هاست می‌­پردازیم.


نصب وردپرس روی لوکال هاست

نگاهی زودگذر به عنوان مطالبی که در ادامه این مطلب می­‌خوانید:


چرا باید یک سایت محلی وردپرس ایجاد کرد؟

زمپ (Xampp) چیست؟

نحوه نصب زمپ بر روی کامپیوتر

دریافت و نصب وردپرس

ایجاد پایگاه داده جدید در وردپرس

نکاتی پس از نصب وردپرس روی لوکال هاست

چرا باید یک سایت محلی وردپرس ایجاد کرد؟

ایجاد سایت­ روی لوکال هاست روشی متداول در بین گسترش دهندگان و صاحبان سایت است. این امکان را به شما می­‌دهد تا با وردپرس بدون ایجاد یک وبسایت در اینترنت شغل کنید. سایت‌­های محلی تنها بر روی رایانه نصب شده و قابل مشاهده هستند.


شما می‌­توانید قالب و افزونه­‌های وردپرس را روی لوکال هاست خویش نصب و رسیدگی کنید و اصول اولیه وردپرس را یاد بگیرید. اما اگر می­‌خواهید یک سایت آنلاین وردپرس داشته باشید، به یک اسم گستره و هاست وردپرس بیچارگی دارید و سپس باید نصب وردپرس روی سی پنل یا نصب وردپرس روی دایرکت ادمین را یاد بگیرید. اما برای نصب وردپرس روی لوکال هاست، به زمپ نیاز دارید که در پیوستگی با آن آشنا می‌­شوید. ناگفته نماند که تنها کسان نوآموز وردپرس را با زمپ پیش درآمد نمی‌کنند بلکه گسترش دهندگان نیز برای برپایی محیطی تستی این پیشه را انجام می‌دهند.


زمپ (ٓXampp) چیست؟

برای ایجاد یک سایت در لوکال هاست، شما باید نرم انگیزه ها وب سرور (Apache،PHP و MySQL) را روی کامپیوتر خود تنظیم کنید. PHP یک زبان برنامه نویسی است و MySQL یک نرم اسباب مدیریت پایگاه داده است. برای اجرای وردپرس به هر دو باره احتیاج است.

نصب هر یک از این نرم افزارها به طور جداگانه برای مبتدیان بسیار مشکل است. زمپ، برنامه‌­ای است شامل این قابلیت­‌ها، که پیشه را برای شما ساده‌­تر می­‌کند. زمپ قابل نصب بر روی ویندوز و مک است و گزینه‌­ای مناسب برای نصب وردپرس روی لوکال هاست در عقیده گرفته می‌شود. در پیوسته به آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست می‌­پردازیم.


نصب زمپ روی سیستم

ابتدا به وبسایت XAMPP بروید و زمپ متناسب با سیستم عامل خویش را دانلود کنید.


xampp download- لوکال هاست

انتخاب زمپ مطابق با سیستم عامل

پس از دانلود زمپ، نوبت به نصب و اجرای آن می‌­رسد. در شروع نصب، باید محل نصب برنامه زمپ و همچنین بسته­‌هایی را که می­‌خواهید نصب شود، مشخص کنید.

بعد از تعیین محل نصب برنامه، پنجره پایین نمایش داده می‌­شود، بر روی دکمه Next، کلیک کنید. توجه داشته باشید که تنظیمات پیش‌فرض زمپ برای همگی کاربران کار می­‌کند.


setup- شروع پروسه نصب 

آغاز پروسه نصب زمپ روی سیستم

در پنجره components، تمام مولفه­‌ها بطور پیش‌فرض انتخاب شده‌­اند. می‌­توانید مولفه‌­هایی را که منظور استفاده از آنها را ندارید، علامت انتخاب­شان را بردارید. مولفه­‌هایApache ،MySQL ، PHP و phpMyAdmin را انتخاب کنید زیرا این موارد بایسته برای نصب وردپرس هستند. سپس بر روی دکمه Next کلیک کنید.

البته بهتر است شما بدانید که هر مولفه برای چه منظوری بهره‌گیری می‌­شود:


Apache: وب‌سرور HTTP است و برای اجرای وبسایت بایسته است.

MySQL: سرور پایگاه دیتا است.

FileZilla FTP server: برای تنظیم سرور FTP کاربرد می‌­شود.

Mercury Mail Server: برای تنظیم سیستم ترابری پستی بهره‌گیری می­‌شود.

Tomcat: این یک سرور برنامه است، که برنامه‌­های وب بر پایه جاوا را اجرا می‌­کند.

PHP: یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که برای ساخت صفحات وب پرکار بهره‌گیری می­‌شود.

Perl: این زبان برای نگارش اسکریپت­‌های CGI به طور گسترده‌­ای توسط برنامه‌نویسان استفاده می­‌شود.

PhpMyAdmin: این یک مؤلفه ضروری برای گردانیدن MySQL است.

Webalizer: یک تحلیلگر فایل ورود به وب است، که گزارش­‌های آماری در مورد شمار بازدیدکنندگان از وبسایت و آنچه را که در وبسایت جستجو می‌کنند ایجاد می­‌کند.

Fake Sendmail: برای آزمایش ارسال ایمیل در لوکال هاست از این گزینه استفاده می‌­شود.

select component- انتخاب مولفه ها 

انتخاب مولفه ها در زمپ

در ادامه محلی برای نصب زمپ انتخاب کنید، یا به تنظیمات دست نزنید و به چهره پیش‌فرض بگذارید باقی بمانند.


xampp folder- فولدر زمپ

فولدر نصب زمپ

با کلیک بر روی دکمه Next، ادامه تنظیمات را سپریدن دهید. در پنجره جدید از شما می­‌خواهد Bitnami را بر روی زمپ نصب کنید، که لازم به نصب Bitnami نیست. پس تیک گزینه آن را امثال تصویر پایین بردارید، سپس با کلیک بر روی Next، به مرحله بعدی بروید.


bitnami xampp- نصب وردپرس روی لوکال هاست

غیرفعال کردن Bitnami

در اینجا  تنظیمات زمپ به فرجام قبض و زمپ آماده نصب است.


ready to install- آماده نصب 

زمپ حاضر نصب و راه اندازی است

با کلیک بر روی دکمه Next زمپ آماده نصب می­‌شود، که چند دقیقه‌­ای زمان می‌برد.


welcome to xampp- به زمپ خوش آمدید

به زمپ خوش آمدید

پس از تمام شدن مرحله فوق، بر روی دکمه Finish، کلیک کنید. در ادامه پنجره کنترل پنل زمپ اجرا می‌­شود. همانطور که در تصور نگریستن می­‌کنید بر روی دکمه start در ساحل Apache و MySQL کلیک کنید.


start xampp- شروع عملکرد زمپ

شروع عملکرد زمپ

در زمپ الان Apache و MySQL را شروع به کار می­کنند. شدنی است مانند تصویر پایین اعلان فایروال ویندوز را نگریستن کنید. برای اجرای هر دو برنامه روی رایانه خود روی Allow Access کلیک کنید.


allow access- امکان دسترسی 

امکان دسترسی به زمپ

پس از آغاز هر دو برنامه Apache و MySQL، وضعیت آنها به رنگ سبز تبدیل می‌­شود.


  نصب بسته نصبی آسان در وردپرس با duplicator

run xampp- تعلیم نصب لوکال هاست روی زمپ

اجرا شدن زمپ     

شما زمپ را با موفقیت نصب کرده‌­اید. در پیوستگی می‌­توانید یک سایت محلی ایجاد کنید و به نصب وردپرس روی لوکال هاست بپردازید. (این مرحله نخست الی همین‌جا به انجام رسید. یک نفس عمیق بکشید تا به پیوسته ماجرا بپردازیم.)


ایجاد یک سایت بر روی لوکال هاست با زمپ

برای نصب وردپرس بر روی لوکال هاست، پیش درآمد باید فایل دانلودی وردپرس را از انبار- انباشتگاه گرفتن کنید. بعد از دانلود، فایل وردپرس را از حالت زیپ بیرون کنید. پوشه وردپرس را مشاهده خواهید کرد. شما باید این پوشه را در محل زمپ کپی کنید.

در مرحله پس ، به پوشه نصب XAMPP خود بروید. پوشه زمپ در ویندوز به چهره پیش فرض در مسیر C:/Program Files/XAMPP/htdocs  یا C:Xampphtdocs نصب شده است.


نکته کلیدی: در مک، زمپ در گذرگاه /Applications/XAMPP/htdocs نصب می­‌شود.


در ادامه تنظیمات، پوشه وردپرسی را که قبلا کپی کرده‌­اید در تو پوشه htdocs پیمان دهید.


move to htdocs- انتقال به پوشه htdocs

انتقال اطلاعات وردپرس به htdocs

شما می­‌توانید نام پوشه وردپرس را به نام سایت موردنظرتان تغییر دهید. در اینجا ما اسم پوشه وردپرس را به test تغییر اسم دادیم. سپس localhost/test را در آدرس بار مرورگرخود وارد کنید و دکمه اینتر را بزنید. صفحه­‌ای همانند تصویر پایین برای شما باز می­‌شود:


install wordpress rules- قوانین نصب وردپرس 

قوانین و مراحل نصب وردپرس

این صفحه به شما خواهد گفت که برای نصب وردپرس روی لوکال هاست، برای شروع کار به یک نام پایگاه داده، نام کاربری پایگاه داده، رمز عبور و اطلاعات میزبان بیچارگی دارد. پس بیایید با هم یک پایگاه داده برای وردپرس ایجاد کنیم.


ایجاد پایگاه داده جدید

یک پنجره جدید در مرورگر مفتوح کنید و آدرس localhost/phpmyadmin را وارد کنید. از این طریق  به راحتی یک پایگاه داده برای وبسایت خود­ ایجاد و مدیریت کنید.

در صفحه مفتوح شده از سمت چپ، گزینه New را انتخاب می‌کنیم الی یک دیتابیس جدید بسازیم. حال در صفحه جدید، نام دیتابیس را به چهره مد نظر وارد نمایید و در سرنوشت Collection، مقدار utf8_persian_ci را انتخاب کرده و دکمه Create را بزنید. دیتابیس شما ساخته شد.


build DB- ساخت پایگاه داده 

پایگاه دیتا شما برپایی شد

سپس به صفحه localhost/test در مرورگر برگردید و روی دکمه “بزن بریم” کلیک کنید. در صفحه بعدی از شما خواسته می­‌شود اطلاعات پایگاه دیتا وردپرس را که ساخته‌­اید، وارد کنید.


نام پایگاه داده: نام دیتابیسی که در مرحله پیش برپایی کردید را بنویسید.

نام کاربری: در این بخش باید عبارت root را وارد کنید.

رمز پایگاه داده: این تقسیم را خالی بگذارید. یعنی در کادر رمز دیتابیس چیزی ننویسید.

میزبان پایگاه داده: در این دسته localhost را بنویسید.

سپس روی دکمه “بفرستید” کلیک کنید.


db info- ورود اطلاعات پایگاه دیتا 

ورود اطلاعات پایگاه داده

اگر در ویندوز یا لینوکس هستید، الان وردپرس این تنظیمات را در پرونده پیکربندی وردپرس با نام فایل wp-config.php ذخیره می‌­کند.اما اگر در سیستم عامل مک هستید، مطالب فایل به شما اثر داده می­‌شود و از شما می­‌خواهد که آن را بسازید. باید این فایل را در پوشه اصلی وبسایت خویش برپایی کنید.


در مرحله بعد، وردپرس از شما می­‌خواهد الی اطلاعات مربوط به وبسایت خود را وارد کنید. پیش درآمد یک عنوان پسندیده برای سایت انتخاب کنید. بعد از آن برای ایجاد حساب کاربری، باید اسم کاربری، رمز عبور و یک آدرس ایمیل بنویسید.


site info- ورود اطلاعات سایت 

اطلاعات سایت خویش را وارد کنید

پس از کامل کردن تمام اطلاعات، برای پیوسته بر روی دکمه “راه اندازی وردپرس” کلیک کنید. در این مرحله نصب وردپرس به آخر می‌­رسد. حال برای ورود به سایت خود، آدرس /localhost/test/wp-admin را در آدرس بار مروگرتان وارد کنید. سپس در این صفحه باید اطلاعات کاربری را که در مرحله پیش ایجاد کرده‌­اید، وارد نمایید.


login- ورود به وردپرس 

ورود به وردپرس

نکاتی پس از نصب وردپرس روی لوکال هاست

اکنون که سایت محلی وردپرس خویش را با استفاده از زمپ برپایی کرده­‌اید، می‌­توانید همانطور که تغییراتی در یک سایت آنلاین وردپرس سپریدن می‌­دهید روی آن هم پیاده‌سازی کنید. برای سفارشی کردن سایت و نصب قالب جدید باید به پنل مدیریتی بروید و گزینه نمایش را برگزیدن کنید. در این تقسیم قالب­‌های مجانی برای نصب وجود دارد، یگانه از آنها را گزینش و نصب نمایید.


مورد بعدی برای سفارشی‌سازی سایت و برپایی برخی از قابلیت­‌ها، نصب افزونه­‌های وردپرس است. افزونه­‌ها مثل برنامه­‌هایی برای سایت وردپرس هستند که به شما این امکان را می­‌دهند ویژگی­‌های جالبی همانند فرم تماس، گالری  عکس، فروشگاه اینترنتی و… اضافه کنید.

شما بعد از طریق اندازی کامل سایت، آن را به هاست منتقل کنید و سایت خویش را در اختیار کاربران اینترنتی قرار دهید. 


نتیجه گیری

اگر می‌خواهید سایت خویش را در لوکال هاست و کامپیوتر شخصی تاسیس کنید و پس از تکمیل اطلاعات سایت، آن را وارد دنیای وب نمایید، می‌توانید با به کارگیری نرم افزارهایی مانند Xampp به راحتی این کار را انجام دهید. این پیشه اطمینان تقسیم است. یعنی اول تمامی مراحل اجرای شغل خود را روی یک پیرامون آزمایش رسیدگی کرده و مشکلات آن را رفع می‌کنید. سپس آن را به محیط اصلی انتقال می‌دهید. برای انتقال وردپرس از لوکال هاست به هاست اصلی نیز تعلیم بسیار ساده‌ای هستی دارد که حتما پیش از اتمام عملیات، آن را مطالعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد