تکنولوژی

اخرین اخبار تکنولوژی

تکنولوژی

اخرین اخبار تکنولوژی

پردازش ابری چیست؟ هر آنچه باید در مورد پردازش ابری بدانید

فضای ابری و پردازش ابری چیست و چه تأثیری بر شما دارد؟ آیا این فناوری واقعا یک جدید است؟ در این‌ مقاله به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

فناوری کلاد چیست؟ کلاد کجا است؟ آیا هم‌اکنون ما در کلاد هستیم؟ شاید تا‌کنون با خود فکر کرده و با سؤالاتی از این قبیل مواجه شده‌اید. عبارت «پردازش ابری» (همه جا هست.

برای توضیح ساده در این مورد باید گفت پردازش ابری یعنی نگه‌داری و دسترسی به داده‌ها و برنامه‌ها به‌جای اینکه فقط به رایانه‌ی شما محدود باشد، دردسترس قرار بگیرد. کلاد را می‌توان استعاره‌ای برای اینترنت دانست. 

کلاد درباره‌ی هارد درایو فیزیکی رایانه‌ی شما نیست. هنگامی که داده‌ها را روی هارد دیسک خود ذخیره می‌کنید یا برنامه‌ای را از روی هارد اجرا می‌کنید، درواقع با فضای ذخیره‌سازی و پردازش محلی کار کرده‌اید. در این شرایط هر آنچه نیاز دارید از نظر فیزیکی به شما نزدیک است و این یعنی می‌توانید به‌آسانی و با سرعت بالا به داده‌های خود دسترسی داشته باشید. درواقع روش عملکرد صنعت کامپیوتر برای چند دهه شبیه به شیوه‌‌ی کار شما با هارد درایوتان بوده است. برخی از افراد معتقدند که روش کارکرد یادشده حتی همین حالا هم بر پردازش‌ ابری ارجحیت دارد. برای تأیید این حرف دلایلی وجود دارد که در ادامه به‌صورت مختصر به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

پردازش ابری

باید توجه داشته باشید که فناوری ابری همچنین به این معنی نیست که شما یک شبکه‌ی مجهز به چند فضای ذخیره‌سازی سخت‌افزاری متصل به هم داشته باشید. ذخیره‌سازی داده‌ها در شبکه‌های خانگی یا شبکه‌های محل کار، بخشی از قابلیت‌های کلاد به شمار نمی‌رود. 

پردازش ابری را اینگونه در نظر بگیرید که امکان دسترسی به داده‌ها یا برنامه‌های شما از سراسر اینترنت فراهم باشد یا حداقل یک سری داده را با سایر اطلاعات موجود در وب همگا‌م‌سازی کرده باشید. در کسب و کارهای بزرگ، شاید نیاز داشته باشید که اطلاعاتی در مورد آن‌سوی اتصال داشته باشید. به‌عنوان یک کاربر شخصی، شاید هیچ‌گاه به این موضوع فکر نکنید که در طرف دیگر اتصال، چه فرآیندهای عظیم پردازشی‌ در حال انجام هستند. نتیجه‌ی نهایی در نهایت یکسان است؛ با یک اتصال آنلاین، امکان انجام پردازش‌های ابری از هر کجا و در هر زمان وجود دارد.

تولد ابرها

اگرچه پردازش ابری بیشتر مفهومی متعلق به قرن ۲۱ است، اما مفهوم و شالوده‌ی آن قدمتی زیاد و ریشه در زمانی پیش از دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی دارد. روزهایی که مشخصه‌ی آن، اتاق‌های سرور بزرگ بود با رایانه‌های فوق قوی غول‌آسا. این اَبَررایانه‌ها میان چندین کاربر و ازطریق اتصال‌هایی که به‌وسیله‌ی ترمینال‌های اشتراکی برقرار می‌شد، به اشتراک گذاشته می‌شد و این در حالی بود که بیشتر پردازش صورت گرفته، در خود این اَبَر رایانه‌ها انجام می‌شد.

تصویری را که ترسیم شد در ذهن داشته باشید و فاصله‌ی یک اینترنت میان ترمینال و ابَر رایانه را به آن اضافه کنید؛ متوجه خواهید شد که آنچه در آن زمان وجود داشت، به‌شدت به پردازش ابری، ذخیره‌سازی ابری و سایر سرویس‌های ابری امروزی ما شباهت دارد.

what-is-the-cloud-history-terms

یک کلاد یا ابر، در حقیقت ردیفی گسترده از کامپیوترهایی است که به یکدیگر متصل شده‌اند و به‌عنوان یک اکوسیستم واحد به فعالیت می‌پردازند. ابرها به گونه‌ای پیکربندی می‌شوند تا یک یا چند نوع سرویس خاص (نظیر ذخیره‌ی داده، تحویل محتوا یا اپلیکیشن‌ها) را  به گونه‌ای ارائه کنند که کاربران آن یعنی ما و شما بتوانیم از راه دور به این سرویس‌ها دسترسی داشته باشیم. تصور کنید که یک فضای ذخیره‌سازی روی یک سرور اجاره کرده‌اید. اگر این سرور به‌صورت واحد و بدون هیچ ارتباطی با سایر سرورها وظیفه‌ی نگه‌داری و پردازش داده‌های شما را بر عهده داشته باشد، ممکن است بارها و بارها بنا بر دلایل مختلفی از به‌روزرسانی سیستم‌عامل گرفته تا مشکل سخت‌افزاری با نقصان مواجه شود. حال اگر مجموعه وسیعی از کامپیوترها را به گونه‌ای سازمان‌دهی کنیم که بار پردازشی و ذخیره‌سازی در میان آن‌ها به‌صورت پویا تقسیم شود، نتیجه چه خواهد شد؟ مسلما پایداری بی‌نظیر یکی از خصیصه‌های اصلی این اقدام خواهد بود؛ و این همان ابر یا کلاد است.

سرویس‌های ابری کاملا از پیش پیکربندی می‌شوند تا کاربر بتواند بدون نیاز به اعمال هیچ‌گونه تنظیمات خاصی، به بهره بردن از آن بپردازد. اما شاید ذهن شما هم به این نکته‌ی ظریف مشغول شده باشد که چرا عبارت کلاد به‌معنی ابر برای این شیوه انتخاب شده است؟ هیچ‌کس به شکل دقیق نمی‌داند اما تصور یک پاسخ منطقی و قابل قبول به هیچ وجه دور از ذهن نیست. مجموعه‌ی عظیمی از واحدهای منفرد، زمانی‌که از فاصله‌ی نزدیک نظاره شوند، می‌توانند مفهوم و تصویر یک ابر واحد و منحصربه‌فرد را تداعی کنند. درست همانند ابری که از ذرات بخار آب یا غبار معلق در هوا به‌وجود می‌آید. ذکر این مسئله نیز خالی از لطف نیست که در زبان انگلیسی به پرواز دسته‌جمعی پرندگان و ملخ‌ها و... نیز عبارت کلاد یا ابر را نسبت می‌دهند؛ حال تصور دسته‌ی هماهنگی از کامپیوترها به‌عنوان یک ابر آنقدرها هم نمی‌تواند دشوار باشد.

منبع: https://www.zoomit.ir/2017/8/12/190442/whats-cloud-compute-everything-you-need-know/

ویدیو جیل بریک تراشه T2 رایانه‌های مک اپل منتشر شد

تیمی که مدعی جیل بریک کردن تراشه‌ی امنیتی T2 در رایانه‌های مک‌ اپل شده بود، به‌تازگی ویدئوی انجام علمی این کار را منتشر کرده است. ظاهرا هک ازطریق کابل USB-C انجام می‌گیرد. 

تیمی که از هک شدن تراشه‌ی امنیتی T در رایانه‌های مدرن خانواده‌ی مک، به‌تازگی روش انجام کار را شرح داده است که ظاهرا هیچ نیازی به مداخله‌ی کاربر ندارد. تیم مورد بحث به‌منظور عبور از لایه‌ی امنیتی تراشه‌ی T2 اپل از یک کابل USB-C اصلاح‌شده استفاده می‌کند.

این تیم که نام «Team t8012» را برای خود برگزیده است (t8012 نامی است که اپل به‌صورت داخلی برای اشاره به تراشه‌ی T2 استفاده می‌کند) اعتقاد دارد افراد سودجو فرایند بهره‌برداری از آسیب‌پذیری جدید تراشه‌ی T2 را آغاز کرده‌اند. کارشناسان رسانه‌ی 9to5Mac مدتی پیش در گزارشی اختصاصی اعلام کردند که ازلحاظ تئوری، امکان عبور از تراشه‌ی T2 وجود دارد.

در گزارش 9to5Mac آمده بود: «حدس‌‌وگمان‌های چند وقت اخیر با محوریت هک کردن تراشه‌ی امنیتی T2 در مک‌های مدرن تأیید شده است. ترکیبی از دو آسیب‌پذیری متفاوت، ازلحاظ تئوری به هکر امکان می‌دهد نحوه‌ی رفتار تراشه را اصلاح و حتی بدافزارهایی نظیر کی لاگر (Keylogger) را درون آن قرار دهد.»

9to5Mac گفت تمامی مک‌هایی که از سال ۲۰۱۸ به‌بعد عرضه شده‌اند حاوی تراشه‌ی T2 هستند و اپل به‌هیچ‌ صورتی نمی‌تواند آسیب‌پذیری را رفع کند؛ زیرا حمله‌‌ی هک ازطریق کدی که در بخش حافظه‌ی فقط‌ خواندنی (Read-only Memory یا ROM) تراشه جای گرفته است انجام می‌شود. طبق اطلاعاتی که به ‌دست 9to5Mac رسیده است، حمله‌ی مورد بحث با بهره‌گیری از دو آسیب‌پذیری انجام می‌گیرد که پیش‌‌تر برای جیلبریک کر استفاده می‌شد. چرا این آسیب‌پذیری‌ها در مک نیز قابل ‌استفاده هستند؟ دلیل اصلی این است که تراشه‌ی امنیتی T2 برپایه‌ی تراشه‌ی A10 توسعه داده شده است که در آیفون‌های قدیمی استفاده می‌شد.

تیم امنیتی Team t8012 ویدئویی نیز منتشر کرده است تا هک کردن تراشه‌ی T2 مک‌های اپل را به‌صورت عملی نشان دهد. در ویدئوی مورد بحث می‌بینیم کابل USB-C به یک مک متصل و سپس checkra1n اجرا می‌شود. پس از این اتفاق، صفحه‌نمایش رایانه‌ی هدف سیاه می‌شود و رایانه‌ی متصل تأیید می‌کند که فرایند هک با موفقیت اجرا شده است. در نظر داشته باشید که رایانه‌ی متصل صرفا موفقیت‌آمیز بودن عملیات را بررسی می‌کند و هیچ نقشی در فرایند هک ندارد. تمامی فرایند هک ازطریق تراشه‌ای انجام می‌گیرد که درون کابل USB-C اصلاح‌شده قرار دارد. 

منبع: https://www.zoomit.ir/security/364010-t2-exploit-team-cable-hacks-mac/