کلمات کلیدی شالوده یک مطلب محسوب میشود. تنها در صورت انتخاب کلمه کلیدی به شیوهای صحیح، مطلب درخور و گوگل پسند فرآوری خواهید کرد! اما چطور میتوان کلمات کلیدی مناسب پیدا کرد؟
افراد درگیر در پروژههای بهینه سازی تارنما برای موتورهای جستجو، «کلمه کلیدی» را بارها شنیده و از اهمیت آن برای سئو آگاه هستند. با این حال، حتی بسیاری از تولیدکنندگان محتوا و کسان متخصص در پهنه سئو، به طور دقیق به دیدن مناسبی درباره واژه کلیدی و چیستی آن نرسیدهاند.
در یگانه از مطالب پیشین، با گونه ها بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو) آشنا شدیم. در این مطلب عنوان کردیم سئو درونمایه به عنوان بخشی از سئو درون صفحه (آن پیج)، کلیدیترین فعالیت در گذرگاه بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو محسوب میشود. حال در مبحث فرآوری درونمایه نیز هیچ چیز به اندازه گزینش صحیح کلمه کلیدی دارای اهمیت نیست.
بهینه سازی وب سایت برای گوگل، فرآیندی است که میتوان آن را به تکههایی از یک زنجیر تشبیه کرد. اگر حتی یک قطعه از زنجیر پاره شود، اتحاد کل گردآور زیر سوال خواهد رفت. به همین علت ریزترین اقدامات همچون دقت در نوشتن انکر تکست و در ضمن به کارگیری لینک نوفالو در سررسید صحیح، دارای اهمیت هستند.
اما منظور از کلمه کلیدی چیست و بهترین واژه ها کلیدی را چطور میتوان پیدا کرد؟ چطور باید با منظور کسب بالاترین میزان بهرهوری، واژه ها کلیدی را مورد کاربرد پیمان داد؟ در این مطلب به سوالات یاد شده پاسخ خواهیم داد.
منظور از واژه ها کلیدی در سئو سایت چیست؟
اگرچه کلمه واژه کلیدی بر سر زبانها افتاده و به طور متداول باره کاربرد پیمان میگیرد، اما کیورد (Keyword)، برخلاف آن چه بین کاربران رایج شده است، لزوما همش یک واژه مشخص نیست و شدنی است عبارتی متشکل از چند واژه باشد. در این زمان، از عنوان عبارت کلیدی به جای آن استفاده میکنیم، هر چه بیشتر افراد، در صورت چند کلمهای بودن آن، همچنان از عنوان واژه کلیدی بهرهگیری میکنند.
کلمه کلیدی
منظور از کلمه کلیدی، کلمهها یا عبارتهایی است که کاربران، به قصد دستیابی به اطلاعات باره نظرشان از طریق موتورهای جستجو، باره استفاده قرار میدهند. به وسیله اضافه کردن این دسته کلمهها یا عبارتها به مطالب وب سایت خود، بخت نمایش داده شدن آنها در نتایج جستجوی کاربران در موتورهای جستجو را افزایش خواهیم داد.
کلمات کلیدی سئو به رباتهای موتورهای جستجو کمک میکنند بهتر به محتوا و سوژه یک مطلب پی ببرند. علاوه بر این مورد، از طریق آنها به کاربران کمک میکنیم راحتتر نیازهای اطلاعاتی خود را از طریق موتورهای جستجو برطرف کنند.
دلیل اهمیت کلمات کلیدی چیست؟
بدون استفاده از کلمه کلیدی مناسب در یک مطلب، رباتهای موتورهای جستجو در دریافتن به محتوای آن، دچار زحمت خواهند شد. این موضوع به طور طبیعی، شانس تارنما منتشرکننده مطلب به قصد اخذ شدامد از موتورهای جستجو را کاهش میدهد.
گوگل یا سایر رقبای آن، از طریق انطباق دادن درخواستهای کاربران با صفحههای وب موجود در پایگاه دیتا خود، پیشه میکنند. طی فاز کراولینگ و ایندکسینگ، رباتها یک صفحه وب را ملاقات کرده و پس از استخراج اطلاعات باره نیاز در ارتباط با آن، صفحه کنونی را به لیست خویش اضافه میکنند. این فهرست پایگاه دادهای بزرگ بوده و اطلاعات میلیاردها صفحه وب را در دل جای دیتا است.
اطلاعاتی که طی فرآیندهای نام اسیر در بالا در ارتباط با صفحههای وب به دست آمده است، بعدا برای انطباق دادن با عبارتها و کلمههای کلیدی جستجو شده توسط کاربران مورد کاربرد قرار خواهند گرفت. گرد از مهمترین اطلاعاتی که رباتها برای یافتن آن درباره هر صفحه سعی میکنند، کلمه کلیدی مربوط به صفحه است.
اگر طی پروسه ایندکسینگ، یک کلمه کلیدی به شکلی اشتباه به مطلب شما نسبت داده شود، شانسی برای ظاهر شدن در نتایج مربوط به جستجوی آن کلمه کلیدی توسط کاربران، نخواهید داشت. با ارائه یک مثال، بهتر به این جستار پی خواهید برد.
کلمه کلیدی
تصور کنید متعاقب افزایش رتبه خویش در گوگل و گرفتن ورودی از آن برای عبارت «دوچرخه الکتریکی» هستید. به این قصد یک صفحه وب برپایی کرده و محصولات خود را تو آن ارائه خواهید کرد. در این صفحه اطلاعات مربوط به محصولات همچون نام و عکسهای آنها قابل دید است. اگر در این صفحه به «الکتریکی» بودن دوچرخهها اشارهای نداشته باشید، گوگل این صفحه را به واژه کلیدی «دوچرخه» نسبت میدهد. مطمئنا این اراده مدیر وب سایت نیست.
باید اطمینان پیدا کنید کاربران، در سررسید تلاش برای یافتن یک دوچرخه الکتریکی در گوگل، چه چیزهایی تایپ میکنند. در پیوسته باید از آنها در مطالب خویش بهرهگیری کنید. به عبارتی ممکن است آن چه شما به عنوان کلمه کلیدی مناسب مد نظر دارید، همان عبارتی نباشد که بدست کاربران مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال شدنی است با کمی تحقیق متوجه شوید کاربران، بیشتر از «دوچرخه الکتریکی»، از عبارت «دوچرخه برقی» استفاده میکنند.
انواع گوناگون کلمات کلیدی در سئو
کلمات کلیدی را بر اساس درازا آنها در دو دستهبندی پیمان میدهند. همانطور که گفتیم، وقتی تعداد کلمهها افزایش پیدا میکند، دیگر عبارت «کلمه کلیدی» معنا و مفهوم پیدا نکرده و «عبارت کلیدی» منطقیتر به نظر میرسد. با این حال، به کارگیری آن امروز متداول شده است.
در دستهبندی اول، واژه کلیدی بیشتر بدست کاربران جستجو شده و از یک یا دو واژه ساختن میشود. در دستهبندی دوم، عبارت متشکل از چندین کلمه است، اما در مقایسه با دستهبندی اول، حجم جستجوی پایینتری دارد. با این حال، موارد طولانی، ۷۰ درصد همگی جستجوهای کاربران را برپایی میدهند.
حجم کلمات کلیدی
نکته دیگر درباره عبارتهای یک یا چند کلمهای این است که اگرچه حجم جستجوی بالاتری داشته و به همین انگیزه استفاده از آنها بهتر به عقیده میرسد، ولی چشم وهمچشمی در آنها به شدت بیشتر است. دور نیست هزاران تارنما مشغول رقابت بر راز کسب رتبه خوب برای آن واژه کلیدی باشند. به همین علت وارد شدن وب سایتهای اخیر تاسیس شده به این چشم وهمچشمی منطقی نیست.
استراتژی بهتر، تمرکز روی عبارتهای طولانی و در برگیرنده چند کلمه است. اگرچه حجم جستجو برای آنها پایینتر است، ولی با داشتن برنامهای مشخص برای سئو تارنما خود، میتوان به راحتی به رتبههای زیاد نکویی دست پیدا کرد. پس از این اتفاق، راه برای بهبود رتبه در عبارتهای تک یا دو کلمهای حائز رقابت بالا هموارتر میشود.
نحوه گزینش کلمات کلیدی درست برای سئو وب سایت
مطلب شما میتواند هر کلمه کلیدی داشته باشد، اما رمز موفقیت، انتخاب صحیحترین باره است. به عبارتی ممکن است کلمات کلیدی متعددی برای بهرهگیری در یک مطلب کاندید باشند، ولی باید بهترین باره را برگزینید. به عنوان نمونه در مثال بالا، هر دو عبارت کلیدی «دوچرخه برقی» و «دوچرخه الکتریکی» درست هستند، ولی یگانه نسبت به دیگری ارجحیت دارد.
قدم نخست – تصمیمگیری در ارتباط با واژه ها کلیدی دلخواه
اولین قدم، پاسخگویی به سوالات زیر است:
دوست دارید صفحههای تارنما شما، در نتایج جستجوی کدام عبارتها ظاهر شنود؟
کاربران ممکن است از کدام واژه ها کلیدی برای یافتن تارنما شما در موتورهای جستجو بهرهگیری کنند؟
کدام کلمهها، محصولات یا سرویسهای شما را به بهترین وجه ممکن توصیف میکنند؟
پاسخگویی به سوالهای بالا، به برپایی یک فهرست منجر خواهد شد. این فهرست را باید در قدم بعدی مورد استفاده قرار داد.
قدم دوم – برپایی لیستی از کلمههای کلیدی
برای برپایی لیستی از کلمههای کلیدی مناسب به منظور فرآوری محتوا، باید لیست بالا را در نظر گرفته و بین موارد تو آن و چیزی که کاربران در موتورهای جستجو وارد میکنند، ارتباط برقرار کنید. در این گذرگاه به یک سری دست موزه آنلاین بیچارگی خواهیم داشت. گزینههای زیادی به این منظور وجود دارند، اما رهنمود ما، استفاده از Google Keyword Planner (رایگان) و SEMRUSH (پولی) است.
Google Keyword Planner
این دست موزه را باید بخشی از Google Ads دانست که به صورت رایگان، در برگزیدن مشتریان گوگل ادز پیمان گرفته است. میتوان متعلق به به عنوان ابزاری بسیار نیرومند برای گزینش بهترین کلمههای کلیدی به هدف تولید درونمایه سهم برد.
ابتدا وارد Google Ads شده و حساب کاربری جدیدی در آن ایجاد کنید. قدم به قدم در مراحل مختلف قبل رفته و یک کمپین برای خویش بسازید. فقط در این چهره دستور استفاده از Keyword Planner را دریافت خواهید کرد. برای دستیابی به آن به راه TOOLS > KEYWORD بروید.
کلمه کلیدی
بعد از ورود روی گزینه FIND NEW KEYWORDS کلیک کنید. در صورت وارد کردن کلمههای مرتبط در اینجا، یک سری کلمه کلیدی بر اساس موضوع برگزیدن شده دریافت خواهید کرد.
کلمه کلیدی
علاوه بر کلمههای کلیدی، این ابزار دارای چندین ستون سایر است. ستون Average Monthly Searches نشان میدهد عبارت یا کلمه کلیدی توصیه شده، در هر ماه چقدر بدست کاربران باره جستجو پیمان میگیرد. کلمات کلیدی دارای بیشترین میزان جستجو لزوما بهترین گزینهها برای تولید محتوا نیستند، چرا که باید ستون Competition را نیز در عقیده بگیرید. این ستون پرتو میدهد میزان رقابت در هر مورد معرفی شده چقدر است.
در اینجا هدف از رقابت، تعداد کاربرانی است که از خدمات گوگل ادز برای نمایش خود به کاربران حین جستجو شدن آن واژه کلیدی کاربرد میکنند. پس حین به کارگیری Keyword Planner فراموش نکنید این دست موزه مخصوص گوگل ادز بوده و از نقطه نظر سئو، به کاربر اطلاعات ارائه نمیکند.
بر بنیاد فهرست ارائه شده و با در عقیده دریافت بهترین موارد برای تارنما خود، کلمههای کلیدی کوتاه و ارتفاع را انتخاب کنید این لیست در قدم بعدی مورد بهرهگیری پیمان خواهد گرفت.
SEMRUSH
SEMRUSH با وجود پولی بودن، دست موزه بسیار ارزشمندی است. از بین قابلیتهای فراوان آن، Keyword Magic Tool و Topic Research زیاد کاربردی هستند. با استفاده از SEMRUSH، احتیاج به مراجعه به گوگل ادز و ساخت حساب کاربری در آن و همچنین رفتن به LSIGraph به قصد یافتن کلمههای کلیدی معنادار (در دسته بعدی) از بین میرود.
اولین قدم استفاده از Keyword Magic Tool ایجاد یک حساب کاربری در آن است. میتوان به چهره آزمایشی، برای هفت روز از SEMRUSH بهرهگیری کرد. پس از ورود به تارنما در ادامه لاگین با حساب کاربری خود، در پایین دسته KEYWORD ANALYTICS، گزینه KEYWORD MAGIC TOOL را انتخاب کنید. سپس کلمه کلیدی مورد نظرتان را وارد کنید.
وب سایت SEMRUSH
یکی از مزیتهای SEMRUSH گروهبندی واژه ها کلیدی است. برتری استفاده از SEMRUSH در مقایسه با آلت گوگل ادز، نمایش میزان رقابت بر اساس فعالیت وب سایتهای مختلف است.
Topic Research دومین قابلیت بسیار کاربردی SEMRUSH محسوب میشود. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، گوگل مدتی است به جای کلمههای کلیدی، بر اساس عناوین اقدام به رتبهبندی مطالب میکند. با به کارگیری Topic Research خواهید توانست یک واژه کلیدی بلند، پیوسته با یک عنوان خوب، پیدا کنید. برای به کارگیری این قابلیت از منوی سمت چپ روی گزینه TOPIC RESEARCH کلیک کرده و کلمه کلیدی اصلی را وارد کنید.
وب سایت SEMRUSH
آن چه در سمت راست مشاهده میکنید، سوالات مربوط به گزینه وارد شده توسط شما است. این تقسیم را میتوان مشابه سرنوشت People also ask در گوگل دانست، با این تفاوت که به خاطر در نظر گرفتن پرسشهای مطرح شده در منابع مختلف، عبارتهای جامعتری ارائه میکند.
قدم سوم – یافتن کلمههای کلیدی معنادار
قدم بعدی، یافتن یک سری واژه کلیدی مربوط به واژه ها کلیدی هدف است. آنها وابستگی تقریبا و نیرومند با کلمههای کلیدی باره نظر و قصد شما دارند. انگیزه این موضوع، عدم امتیازدهی گوگل به صفحههای متمرکز روی یک کیورد خاص است، روالی که پیشتر توسط این موتور جستجو پیگیری میشد. گوگل اکنون قصد خود را روی عناوین پیمان داده است.
در قدم سوم، موارد پیوسته با واژه ها کلیدی اصلی مطلب را پیدا کرده و از آنها تو نوشته خویش کاربرد میکنیم. این موضوع به فهم بهتر گوگل از مطلب و در نتیجه افزایش امتیاز آن کمک زیادی میکند. به کارگیری LSI Keyword Generator یا خود موتور جستجوی گوگل بهترین طریق برای دستیابی به کلمههای کلیدی معنادار است.
LSI Keyword Generator
به LSI Graph رفته و واژه ها کلیدی هدفتان را وارد کنید. سمانتیک کیوردهای توصیه شده را در ستون دوم دفترچه مخصوص فهرست کلمههای کلیدی یادداشت کنید.
کلمه کلیدی
برای یافتن واژه ها کلیدی معنادار، به دو طریق میتوان از موتور جستجوی گوگل سهم برد. شیوه اول، استفاده از سرنوشت “People also ask” است.
کلمه کلیدی
روش دوم، رفتن به سرنوشت “…Searches related to” در ذیل صفحه خواهد بود.
چگونه در مطلب از کلمه کلیدی بهرهگیری کنیم؟
استفاده از واژه ها کلیدی یافت شده، به گرد دیگر از قسمتهای سئو یعنی سئو محتوا، به عنوان بخشی از سئو درون صفحه، مربوط میشود. در پیوستگی نکاتی در این رابطه ارائه خواهیم کرد.
بهینهسازی صفحه نخست تارنما برای کلمه کلیدی اصلی
سئو هوم پیج یا همان صفحه منزل زیاد مهم است. رباتهای موتورهای جستجو، کراولینگ را با صفحه نخست تارنما آغاز میکنند. هر صفحه دارای واژه کلیدی خاصی است و هوم پیج نیز یک صفحه (مهمترین مورد) محسوب میشود. باید مهمترین کلمه کلیدی مربوط به سوداگری خود را به صفحه اصلی اختصاصی دهید. به این ترتیب، برای کاربران و موتورهای جستجو مشخص خواهید کرد وب سایت شما درباره چه موضوعی است.
ایجاد صفحهای مجزا برای هر یک از کلمههای کلیدی
وب سایت شما احتمالا محصولات مختلفی به فروش رسانده و سرویسهای متفاوتی ارائه میکند. هر سرویس یا فرآورده باید حائز یک صفحه جداگانه، با کلمه کلیدی منحصربهفردی برای خود، باشد.
تولید محتوای مستمر برای برقراری وابستگی با کلمههای کلیدی
اکنون که کلمات کلیدی مشخص شده و هر یک دارای صفحهای مجزا برای خویش است، باید دست به گریبان روشهای بلاگینگ شوید. مطالبی با کلمههای کلیدی چند بخشی برپایی کرده و درونشان، به صفحههای ساخته شده در تقدیر قبلی، بک لینک بدهید.
یک سری قوانین مهم در گذرگاه تولید محتوا
در سررسید فرآوری درونمایه برای صفحههای در بر گیرنده کلمههای کلیدی و همچنین وبلاگ، باید نکات زیر را مد نظر داشته باشید:
تولید کلمات کلیدی |
استفاده از واژه کلیدی در URL: واژه کلیدی را باید تو آدرس اینترنتی صفحه ذکر کنید.
استفاده از کلمه کلیدی در عنوان صفحه: کیورد باید داخل عنوان گنجانده شود.
استفاده از کلمه کلیدی در هدینگ H1: اگر با طراحی بهینه وب سایت، عنوان مطلب را همان تگ H1 منحصربهفرد صفحه قرار دیتا باشید، این فاکتور با نوشتن واژه کلیدی در عنوان برطرف خواهد شد.
استفاده از کلمههای کلیدی چند بخشی در سایر هدینگها
استفاده از کلمههای کلیدی مرتبط (معنادار) حین نگارش محتوای اصلی